JUAL BELI MENURUT SYEIKH DAUD AL FATONI : KAJIAN
TERHADAP KITAB NAHJ AL-RAGHIBIN WA SUBUL AL MUTTAQIN
Disediakan oleh : Nor Asyikin binti Ab Hamid (UniSZA)
DEFINISI OPERASIONAL
Jual Beli
Jual beli menurut bahasa ertinya pertukaran atau
saling menukar. Sedang menurut pengertian fiqh jual beli adalah menukar barang
dengan barang yang lain. Jual beli menurut kamus istilah fiqh diertikan sebagai
menukar sesuatu barang dengan barang yang lain, dan wang sebagai alat pembayar
dengan cara tertentu (akad). Kegiatan ini merupakan salah satu cara manusia
mencari rezeki yang halal menurut agama. Mencari rezeki merupakan usaha yang
disuruh oleh agama. Kerana itu manusia dalam hidupnya harus berusaha memenuhi
keperluan mereka kelak di akhirat dan keperluan mereka di dunia. Manusia itu
tidak dibenarkan hidup hanya berpangku tangan dan hanya meminta-minta. Ajaran
Islam menyatakan bahawa tangan di atas (member) adalah lebih baik daripada
tangan di bawah (yang memberi). Jual beli diperbolehkan dalam agama Islam jika
ianya dilaksanakan sesuai dengan petunjuk Islam. Adapun rukun dan syaratnya,
adalah penjual dan pembeli harus; berakal sihat, dengan kehendak sendiri,
berhak tasarruf dengan hartanya dan baligh. Sedang wang dan barang yang
diperjualbelikan harus: halal, ada manfaatnya dapat diserahterimakan, milik
sendiri atau yang dikuasakan, barangnya diketahui dengan jelas oleh kedua belah
pihak dalam hal zat (barang), bentuk ukuran dan sifat-sifatnya. Di samping itu
juga harus dengan sighah (lafaz akad). Dalam jual beli ada khiyar;
Khiyar majlis, khiyar syarat dan khiyar aib. (Kamus Istilah Fiqh, 1997). Apa
yang disebut ijab ialah tawaran akan menjual sesuatu barang kepada calon
pembeli. Manakala ijab dan qabul ertinya timbang terima. Ijab : tawaran, dan
qabul adalah terima. (Kamus Istilah Fiqh, 1997)
No comments:
Post a Comment