JUAL BELI MENURUT SYEIKH DAUD AL FATONI : KAJIAN
TERHADAP KITAB NAHJ AL-RAGHIBIN WA SUBUL AL MUTTAQIN
Disediakan oleh : Nor Asyikin binti Ab Hamid
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) Terengganu.
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) Terengganu.
PENDAHULUAN
Penyebaran ilmu Islam ke serata dunia sejak zaman
sebelum kebangkitan Islam dan sehingga kini. Kita sendiri mengetahui betapa
pentingnya ilmu pengetahuan dari sumber yang betul dan asli. Salah satu bahan
sumber asli yang menjadi khazanah berharga dan merupakan harta yang tidak
ternilai adalah manusrkip karangan ulamak-ulamak silam yang mengarang dan
mengumpulkan sejumlah ilmu yang tidak terhitung banyaknya. Usaha ulamak-ulamak
silam dalam mengumpulkan dan mencatat ilmu pengetahuan adalah untuk memandu dan
menyumbang tenaga untuk kebaikan dan kegunaan generasi yang akan dating sehingga
hari ini. Manuskrip-manuskrip yang dikarang oleh ulamak-ulamak merupakan suatu
simpanan ilmu dan bukti ketinggian nilai diri dan jati diri yang dimiliki oleh
Uamt Islam sebagai umat yang berilmu pengetahuan. Sesebuah tamadun yang
mempunyai nilai ilmu yang tinggi mereka sukar ditipu dan dijatuhkan oleh musuh
1.0 LATAR BELAKANG
Jual beli di dalam Islam merupakan suatu yang dituntut
dan dititik beratkan. Ia merupakan suatu yang menjadi keutamaan di dalam
menjalani kehidupan sehari-harian. Terutama sistem jual beli dan traksaksi jual
beli dilakukan dalam kalangan umat Islam itu sendiri dan dalam kalangan
masyarakat Islam itu sendiri dan mencipta barang jualan sendiri. Hal ini adalah
untuk menyeimbangkan ekonomi Islam supaya tidak bergantung kepada sistem
ekonomi kapitalis dan konvensional. Konsep jual beli di dalam Islam ialah merujuk
kepada pengamalan yang ditetapkan syariat, yang mengcakupi di dalam batasan
halal dan haram yang dibenarkan syarak. Islam telah menggariskan undang-undang
jual beli apabila berlakunya transaksi jual beli sebelum dan juga selepas. Ini
adalah demi sebuah keadilan umat sejagat agar keadilan sentiasa menyebelahi dan
tidak ada golongan-golongan yang tertindas dengan sistem buatan manusia yang
hanya berfikirkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan kerugian yang dialami
oleh pihak yang lain pula. Hasil daripada itu akan mengembangkan sistem ekonomi
Islam mengikut acuan al-Quran, hadith, ijma’ dan juga qiyas di dalam
membicarakan hukum jual beli dan pengaplikasiannya dalam Islam.
Walaubagaimanapun, dalam
al-Quran telah menjelaskan perihal jual beli seperti mana firman Allah swt yang
bermaksud,“dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba,”
(Surah Al-Baqarah). Ini menunjukkan pentingnya fungsi harta di dalam kehidupan
umat Islam iaitu harta yang diperolehi dengan halal. Hujjatul Islam, Imam
Ghazali ada menjelaskan tentang fungsi wang di dalam kehidupan perekonomian,
bahkan perbahasannya telah mendahului perbahasan pakar-pakar ekonomi moden.
Beliau mengatakan, “Sesungguhnya Allah menjadikan dirham dan dinar (wang)
untuk ditukar tangan untuk menjadi perantaraan antara harta dan keadilan serta
hikamh-hikmah yang lain: wang menjadi perantaraan untuk segalanya, kerana ia
hanyalah sebagai harta dan bukannya matlamat. Nisbah wang kepada segala sesuatu
hanyalah satu. Sesiapa yang memiliki wang seumapama ia memiliki segala sesuatu,
tidak seperti orang yang memiliki sepasang baju, ia tidak memiliki melainkan
baju tersebut. Sesiapa yang melakukan sesuatu sesuatu terhadap wang yang
bertentangan dengan matlamatnya bermakna ia telah mengkufuri nikmat Allah.
Lantaran itu sesiapa yang menyimpannya bermakna ia telah menzaliminya serta
menghilangan hikmah yang terdapat padanya seperti memenjarakan pemerintah umat
Islam di dalam penjara yang mengalangnya dari melaksanakan pemerintahan.”
(Al-Qaradhawi : 2012).
Selari dengan perintah Allah
s.w.t Islam menekankan urusan jual beli dengan menggunakan sistem muamalat
Islam dan memakai pakaian akhlak Islam seperti sikap amanah dengan hak orang
lain dan hak diri sendiri, benar di dalam mengendalikan urusan jual beli serta
bijak dan tidak tamak untuk mengaut keuntungan segera. Islam telah mengajar
bagaimana memperolehi keuntungan dalam berjual beli di dalam perniagaan dan
jual beli dalam Islam. Bersama dengan adanya pakaian adab Islam dan menguruskan
jual beli serta adanya ilmu tentang amalan perniagaan mengikut etika Islam dan
menguntungkan serta mengikut undang-undang Islam, hal ini akan menambah dan
meningkatkan kestabilan ekonomi kerana mampu mewujudkan dan mengendalikan
sendiri ekonomi keluarga, masyarakat dan ummah. Kerana sebaik-baik tangan yang
menguruskan harta ialah tangan orang yang baik-baik iaitu orang Islam.
Islam
menggalakkan umatNya mengumpulkan dan menguruskan harta dengan baik. Harta yang
dimiliki boleh dikembangkan dengan membuat pertukaran jual beli sama barang dengan
barang atau barang dengan harta. Kerana hasil daripada itu, harta yang dimiliki
boleh digunakan kepada keluarga, masyarakat, ummah, iaitu dengan memberi nafkah
kepada kaum kerabat, menginfak harta di jalan Allah dengan menginfakkan haarta
kepada fakir miskin, bersedekah kepada orang yang memerlukan, memberi zakat
kepada orang yang berhak menerima zakat, membantu syarikat-syarikat Islam yang
ingin mengembangkan perniagaan keil-kecilan mahupun syarikat besar. Selain itu
boleh membantu industri perniagaan umat Islam yang lain dengan memberi pinjam
modal dan bantuan perniagaan dan sebagainya. Ini kerana dalam al-Quran Allah
s.w.t telah menjanjikan kepada hambaNya yang bermaksud,
“Perumpamaan (derma atau nafkah) orang yang
membelanjakan hartanya pada jalan Allah adalah seperti biji benih yang
menumbuhkan tujuh batang tangkai, setiap tangkai itu pula mengandungi seratus
biji. Allah melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah
Maha Luas (kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.”(Al-Baqarah : 261)
“Orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (agama)
Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan
mengungkit-mengungkit (pemberiannya) dan tidak juga menyinggung atau menyakiti
(pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka. Tiada
kebimbangan (daripada berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka dan
mereka pua tidak mendukacitakan (di akhirat kelak).” (Al-Baqarah : 262)
Jelaslah
maksud ayat di sini, besarnya nilai orang-orang yang menginfakkan hartanya di
jalan Allah dengan memberi nafkah kepada anak dan isteri dan menginfakkan
hartanya di jalan Allah, hal ini merujuk kepada orang Islam yang mempunyai
harta. Oleh kerana itulah Islam menggalakkan umat-Nya mencari harta,
mengembangkan harta dan mengendalikan harta dengan baik. Lantaran itu, Islam telah menggariskan cara-cara mengamalkan jual
beli dalam perniagaan kerana pengamalan jual beli di dalam Islam amat penting
untuk memperkukuhkan dan mengembangkan ekonomi Islam dan menguatkan sistem
ekonomi Islam itu sendiri tanpa adanya unsur-unsur yang keji di dalamnya
seperti amalan riba, Ihtikar iaitu monopoli harta yang diperlukan oleh umum,
penipuan dan juga berniaga barang-barang haram. Juga tidak bergantung dengan
sistem ekonomi Konvensional yang semakin tidak ada hasil yang lebih baik dan
menguntungkan kedua-dua pihak melainkan salah satunya akan mengalami kerugian
dan tidak menemui keadilan yang dikehendaki.
Walaubagaimanapun, sistem
jual beli yang berteraskan Islam juga jarang sekali sudah diaplikasikan
lantaran daripada hampir kesemua transaksi dan sistem yang diguna pakai oleh
pengamal perniagaan dan mahupun traksaksi jualan masih berteraskan sistem
konvensional pada hakikatnya biarpun penjenamaan sistem tersebut mengguna pakai
isitilah atau sistem Islam pada luarannnya. Namun begitu masih belum terlambat
untuk sama-sama mentranfromasikan dunia dengan sistem pengamalan dan kawalan
Islam dengan bertambahnya sebilangan ahli akademik dan para intelektual Islam
yang mengetengahkan dengan lebih tegas akan pendekatan sistem Islam yang benar
dalam urusan jual beli yang bersifat adil dan saksama yang sesuai untuk diguna
pakai oleh orang Islam dan juga bukan Islam.
Kaedah-kaedah yang
diterapkan dan yang digariskan sebagai tunggak pembinaan ekonomi Islam di dalam
masyarakat adalah pertama harta dinilai sebagai kebaikan di tangan orang-orang
yang baik. Kedua Harta dianggap harta Allah sementara manusia hanyalah
bertindak sebagai peminjamnya. Ketiga menganggap seruan ke arah berkerja dan
mencari pendapatan yang baik sebagai satu ibadah dan jihad. Keempat,
mengharamkan semua mata pencarian yang tidak baik. Kelima, mengakui milikan
individu serta memeliharanya. Keenam, melarang individu-individu dari memiliki
perkara-perkara yang amat diperlukan masyarakat. Ketujuh, melarang pemilik
harta dari memudharatkan orang lain. Kelapan, membenarkan pengembangan harta
selagimana tidak memudharatkan akhlak dan kepentingan umum. Kesembilan, membina
jati diri umat. Kesepuluh, kewajipan mewujudkan takaful (saling bertanggunjawab)
di kalangan anggota masyarakat. Yang terakhir, mendekatkan jurang pemisah
antara status kehidupan. (Al-Qaradhawi: 2012).
Perbahasan
tentang dunia jual beli dan perniagaan bukan sahaja dibicarakan oleh ulamak-ulamak dunia sahaja, tetapi ia
turut diulas dan jelaskan oleh ulamak-ulamak nusantara di alam melayu. Salah
seorangnya adalah tokoh ulamak Nusantara, Syeikh Dawud Al-Fatoni, beliau
sendiri juga membahaskan sendiri tentang jual beli dna perniagaan dari sudut
feqah dan hukum-hukum di dalamnya dengan mendalam dan terperinci. Salah satu
kitab karangan beliau yang membahaskan tentang hukum jual beli dan perniagaan
adalah di dalam kitab Nahj Al-Raghibin.
No comments:
Post a Comment