Saturday, December 22, 2012

Nasab Sheikh Daud Al-Fathoni

Sheikh Daud Al-Fathoni merupakan salah seorang rangkaian sheikh dalam tariqat Syatariyah ini dan beliau adalah ulama terkenal di Nusantara sehingga sekarang, di mana buku-bukunya menjadi bahan rujukan dalam bidang fiqh dan tasawuf.

Tulisan ini dipetik dari SINI
Dari sebelah ayah, nasabnya sebagai berikut: Syeikh Daud bin Syeikh Abdullah bin Syeikh Wan Idris (gelar Tok Wan Derasyid atau Syeikh Wan Senik) bin Tok Wan Abu Bakar bin Tok Kaya Pandak bin Andi (Faqih) Ali Datuk Maharajalela. Sampai kepada Faqih Ali Datuk Maharajalela, bertemulah nasab ibu dan ayahnya.
Selanjutnya Faqih Ali Datuk Maharajalela bin Mustafa Datu Jambu (Sultan Abdul Hamid Syah) bin Sultan Muzaffar Waliullah. Bahawa Sultan Muzaffar ini adalah saudara kandung kepada Syarif Hidayatullah (lebih terkenal dengan gelar Sunan Gunung Jati. Iaitu salah seorang di antara Wali Songo/ Sembilan yang menyebarkan Islam di Cerebon, Jawa Barat (Bahawa dari beliau ini menurunkan ulama-ulama dan sultan-sultan Banten). Saudaranya pula ialah Sultan Babullah, Sultan Ternate.
Ayah Sultan Muzaffar Waliullah, Sultan Gunung Jati dan Sultan Babullah ialah Sultan Abu Abdullah ‘Umdatuddin (Wan Abu atau Wan Bo Teri Teri atau Maulana Israil Raja Campa 1471 M- ?). Ayah mereka bertiga bernama Syed Ali bin Syed Nur Alam bin Maulana Syeikh Jamaluddin al-Akbar al-Husaini (di negeri Bugis/Sulawesi) bin Syed Ahmad Syah (di India) bin Syed Abdul Malik @ Syed abdul Muluk (di India) bin Syed ‘Alwi (di Tarim, Hadhralmaut) bin Syed Muhammad Shahib Mirbat bin Syed Ali Khali’ Qasam (di Tarim, Hadhralmaut) bin Syed ‘Alwi (di Samal, Hadhralmaut) bin Imam ‘Isa Naqib (di Basrah) bin Muhammad Naqib (di Basrah) bin Imam Ali al-Uraidi (di Madinah) bin Imam Ja’far Sadiq bin Imam Muhammad al-Baqir bin Saiyidina Ali Zainal Abidin bin Saiyidina Husein (cucu Rasulullah S.A.W) dari perkahwinan Saiyidina Ali dengan Saiyidatina Fatimah.
Dengan demikian jelaslah bahawa Syeikh Daud bin Abdullah al-Fatani termasuk salah seorang dari keturunan Nabi Muhammad s.a.w . (Wallahu a’lam)…”
Diharapkan dengan maklumat di atas dapat membantu sedikit sebanyak persoalan tersebut. Namun, di sini saya senaraikan juga buku-buku @ kertas kerja berkenaan Syeikh Daud al-Fathani untuk penambahan maklumat. Kesemua rujukan-rujukan tersebut boleh didapati di tempat kami, dengan merujuk kepada alamat dan no.tel yang tertera pada fail yang dilampirkan. Untuk makluman Tuan, terdapat di antara buku-buku tersebut sudah habis dalam penerbitan kami, namun sekiranya maklumat tersebut diperlukan juga, kami membenarkan mana-mana pihak untuk memfotokopinya dengan tujuan untuk rujukan. Berikut adalah rujukan-rujukan yang berkaitan:

Munyatul Musholli karya Sheikh Daud yang terkenal di seluruh Nusantara
BUKU-BUKU
* 1. Hj. Wan Mohd Shaghir Abdullah.1990. Syeikh Daud Bin Abdullah Al-Fatani: Ulama Dan Pengarang Terulung Asia Tenggara, Kuala Lumpur: Penerbitan Hizbi.
2. Hj. Wan Mohd Shaghir Abdullah. 2000. Penyebaran Islam dan Silsilah Ulama Sejagat Dunia Melayu (Pengenalan Siri Ke 11). J.10. Kuala Lumpur: Khazanah Fathaniyah.
3. Hj Wan Mohd Shaghir Abdullah. 2002. Wawasan Pemikiran Islam :Ulama Asia Tenggara. Jilid. 4. Kuala Lumpur: Khazanah Fathaniyah.
4. Hj. Wan Mohd Shaghir. 2005. Koleksi Haji Wan Mohd Shaghir. Kuala Lumpur: Khazanah Fathaniyah.
KERTAS KERJA SEMINAR
* 5. Hj. Wan Mohd Shaghir Abdullah. 1991. Sumbangan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fatani Kepada Pengajian Fiqhi Syafi’i di Asia Tenggara. Kertas kerja yang dibentangkan dalam seminar Nadwah Ilmiah Tokoh Ulama Peringkat Kebanngsaan Kali Keempat, anjuran Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri dengan kerjasama Akademi Islam, UM, di Pusat Islam Malaysia, Kuala Lumpur, pada 17-19 Disember 1991.
6. Hj. Wan Mohd Shaghir Abdullah. 1998. Peranan dan Sumbangan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fatani dalam Kesusasteraan Melayu Klasik. Kertas kerja yang dibentangkan dalam Seminar Kesusasteraan Melayu Tradisional, anjuran Bahagian Kesusasteraan Tradisional, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Jabatan Persuratan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia, pada 2-3 September 1998, di balai Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
7. Hj.Wan Mohd Shaghir Abdullah. 2001. Ulama Nusantara: Satu Paparan Mengenai Ketokohan dan Karya Mereka. Kertas kerja yang dibentangkan pada Konvensyen Ulama Nusantara, anjuran Yayasan Akademi Siswazah (YASIS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah Darul Aman, pada 10 November 2001 bersamaan 23 Sya’aban 1422H, di Menara Zakat, Alor Setar, Kedah Darul Aman.
8. Hj. Wan Mohd Shaghir Abdullah. 2003. Syeikh Daud al-Fatani. Kertas kerja yang dibentangkan pada Majlis Tazkirah Tokoh Islam Kali ke II, anjuran Jabatan Agama Islam Johor, bertempat Dewan Sekolah Menengah Sains Muar, Tanjung Agas, Muar, pada 28 April 2003, di Johor Darul Takzim.
9. Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah. Nadwah Ilmiah Tokoh Ulama :Syeikh Daud bin Abdullah al-Fatani. Anjuran Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri dan Akademi Islam Universiti Malaya.
*
BUKU-BUKU DAN KERTAS KERJA SEMINAR LUAR (Bukan terbitan Khazanah Fathaniyah, dan tiada dijual)
* 1. Ahmad Fathi al-Fatani. 2001. Ulama Besar Dari Fatani. Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.
2. Ismail Che Daud. 1988. Tokoh-Tokoh Ulama’ Semenanjung Melayu (1). Kelantan (Kota Bharu): Majlis Ugama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan.
3. Dr. Azyumardi Azra. 1994. Jaringan Ulama Timur Tengah Dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII. Indonesia: Penerbit Mizan.
4. Amir Yusoff. Prosiding Nadwah Ulama Nusantara III: Pengaruh Ulama Timur Tengah Terhadap Penulisan Al-Shaykh Dawud Ibn ‘Abd Allah Al-Fatani Dalam Kitab Baghiyyah Al-Tullab Li Murid Ma’rifah Al-Ahkam Bi Al-Sawab. Anjuran UKM dan Majlis Agama Islam Pulau Pinang, 15-17 April 2005.
5. Saifullah Mohd Sawi. Prosiding Nadwah Ulama Nusantara III: Mengenal Tiga Ulama Besar Di Thailand. Anjuran UKM dan Majlis Agama Islam Pulau Pinang, 15-17 April 2005.
*
*Bersama-sama ini juga saya sertakan senarai terbitan-terbitan kami untuk rujukan dan makluman Tuan. Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan , atau sebagainya, boleh hubungi kami di alamat, no.tel dan emel yang tertera. Sekian terima kasih.
Yang Benar,
Pengurus KHAZANAH FATHANIYAH,
Wan Jumanatul Karamah[/size]
Al Fatoni:
Keturunan Syeikh Daud boleh dinomborkan seperti berikut:
Syeikh Daud
1.) bin Syeikh Abdullah
2.) bin Syeikh Wan Idris (gelar Tok Wan Derasyid atau Syeikh Wan Senik)
3.) bin Tok Wan Abu Bakar
4.) bin Tok Kaya Pandak
5.) bin Andi (Faqih) Ali Datuk Maharajalela
6.) bin Mustafa Datu Jambu (Sultan Abdul Hamid Syah)
7.) bin Sultan Muzaffar Waliullah (Adik beradiknya lagi: Sultan Gunung Jati dan Sultan Babullah)
8.) bin Sultan Abu Abdullah ‘Umdatuddin (atau Syed Ali)
9.) bin Syed Nur Alam
10.) bin Maulana Syeikh Jamaluddin al-Akbar al-Husaini (di negeri Bugis/Sulawesi)
11.) bin Syed Ahmad Syah (di India)
12.) bin Syed Abdul Malik atau Syed abdul Muluk (di India)
13.) bin Syed ‘Alwi (di Tarim, Hadhralmaut)
14.) bin Syed Muhammad Shahib Mirbat
15.) bin Syed Ali Khali’ Qasam (di Tarim, Hadhralmaut)
16.) bin Syed ‘Alwi (di Samal, Hadhralmaut)
17.) bin Imam ‘Isa Naqib (di Basrah)
18.) bin Muhammad Naqib (di Basrah)
19.) bin Imam Ali al-Uraidi (di Madinah)
20.) bin Imam Ja’far Sadiq
21.) bin Imam Muhammad al-Baqir
22.) bin Saiyidina Ali Zainal Abidin
23.) bin Saiyidina Husein (cucu Rasulullah S.A.W)
24.) bin Saiyidina Ali dengan Saiyidatina Fatimah.
25.) binti Muhammad Rasullah SAW.

23/12/2012

No comments:

Post a Comment